Eef & Steef Down Under

Travel Down South

Na al dat avontuur, zijn we wel even toe aan wat ontspanning. Onze beenspieren vinden het traplopen momenteel al zwaar, dus we besluiten de bus en de boot te pakken naar Cat Ba Island.

De reisgidsen van Vietnam staan vol met mooie plaatjes van Ha Long Bay en dit staat ook zeker op onze bucketlist. Maar plaatjes in een reisgids betekent ook: über toeristisch. En we houden niet zo van toeristen (ja ja, we zijn het zelf ook, we know). We kiezen daarom voor Cat Ba Island, het grootste eiland in Ha Long Bay, maar (iets) minder toeristisch dan Ha Long zelf.

We worden rondgevaren door drijvende dorpjes, genieten van het uitzicht van al die uit de zee rijzende rotsen en bezoeken Monkey Island, waar een brutaal aapje op zoek gaat naar iets te eten in onze tas.

De volgende dag huren we een scooter en verkennen we het eiland zelf. Alsof Steef gisteren nog op een scooter zat, crost hij ons door de prachtige omgeving.

Terug in Hanoi genieten we nog een laatste keer van de nightmarket en al de gezelligheid op straat en maken plannen om verder richting het zuiden te reizen.

We vliegen op Dong Hoi en genieten van de fantastische gastvrijheid van de hotelfamilie.

Op Steef z'n verjaardag trakteren we onszelf op een tour, waarbij we twee bijzondere grotten bezoeken in Phong Nha-Ke Bang National Park. Nog nooit zulke grote grotten gezien! We sluiten af met een heerlijk verjaardagsdiner en thuisgekomen staat de hoteleigenaar klaar met een verjaardagstaart voor Steef, inclusief kaarsjes en een ontzettend lieve kaart.

We nemen met een knuffel afscheid van deze bijzondere familie en vanaf Dong Hoi pakken we de trein (overdag dit keer) naar Danang. Vanaf Hue passeert deze trein de prachtige Van Hai Pass. We hangen uit de raampjes om deze prachtige scenery vast te leggen, we rijden pal langs de kust! Steef is helemaal in z'n nopjes :D

In Danang aangekomen delen we een taxi met een Duitse meid naar Hoi An, wat volgens velen het meest sfeervolle stadje is van Vietnam.

En daar zijn we het zeker mee eens! Lampionnen, lichtjes, bloemen, kaarsjes en bootjes op de rivier en talloze leuke winkeltjes met mooie spullen en eettentjes. We genieten volop!

We huren opnieuw een scooter om de omgeving te verkennen en op aanraden van het hotel stippelen we de route uit naar My Son, Unesco World Heritage Site.

Steef heeft een app gedownload waarmee je offline kan navigeren. Werkt prima, alleen één ding: hij staat op 'lopen'. In eerste instantie gaat het goed, dwars door backroads, dorpjes en valleien. We nemen de omgeving goed in ons op. Maar dan navigeert de app ons dwars door iemands land. Stoer als we zijn, nemen we het risico, maar we komen vast te zitten in het losse zand (gelukkig zijn er daar altijd die hulpvaardige, vriendelijke Vietnamezen).

Uiteindelijk bereiken we weer een verharde weg en komen we aan op plaats van bestemming.

Op deze plek staan overblijfselen, ruïnes van Cham tempels. Ooit was My Son een belangrijk middelpunt van het Champa koninkrijk. Helaas is er na de Amerikaanse bombardementen weinig van over. Desondanks blijft het een bijzondere ervaring om deze Jungle Book tempels te zien.

We crossen terug op de scooter (ingesteld op 'scooter' dit keer) en sluiten deze heerlijke dag af met local food aan de rivier.

Onze laatste dag in Hoi An brengen we door op het strand en in het stadje zelf, waar we onszelf nog wat souvenirs cadeau doen.

De volgende dag gaat onze reis weer verder naar het zuiden. In alle vroegte vliegen we door naar Dalat.

Dalat wordt ook wel het Vietnamese Parijs genoemd. Ze hebben zelfs een elektriciteitsmast in de vorm van de Eifeltoren.

Waarschijnlijk wonen hier de wat rijkere Vietnamezen, want het ziet er allemaal keurig verzorgd uit hier.

Vanuit Dalat verkennen we de omgeving. Dit keer met privéchauffeur/gids. Hij rijdt ons naar drie verschillende watervallen, een zijdefabriek, een koffieplantage, een minority village en een bloemenkwekerij. Hij leert ons over het verhaal van de Vietnamese Romeo en Julia en hoe Elephant Falls aan haar naam komt. Hij legt ons uit hoe de zijden wordt gewonnen van de zijderups en hoe de wezelkoffie tot stand komt. Leugentje om bestwil, we vertellen hem niet dat we dit in Indonesië ook al een keer geproefd hebben..

Moe maar voldaan, rusten we wat uit op de hotelkamer, voordat we op de nightmarket weer van het heerlijke local food gaan proeven.

Speciaal voor m'n moedertje, hebben we een fotootje van de lunch gemaakt. Maar geloof ons: het smaakt nog véél beter!

Michelle

Dat klinkt allemaal weer geweldig!! Zie het ook helemaal voor me hoe jullie je op de scooter een weg banen en dan vast komen te zitten. Als echte avonturiers komt het altijd allemaal goed bij jullie. Eetsmakelijk en veel plezier op de volgende bestemming!