Eef & Steef Down Under

Be Crocwise at Paradise

Zo! Wat is dat toch heerlijk he? Een 20 uur durende vlucht..
Hoe je het ook went of keert. Na vier films, 12 hazenslaapjes en 5 halfgare, ondefinieerbare vliegtuigmaaltijden, ben je er toch echt wel goed klaar mee. Maar goed, als je dan eenmaal voet zet aan Australische grond, is het allemaal wel weer snel vergeten.
Na een vlot verlopend douane traject, stappen we in de shuttlebus naar ons Motel in Darwin.
Hoe is Darwin, vraag je? Nou, heet! Erg heet! Bij het eerste stoplicht richting centrum, loopt het zweet overal. En dan bedoel ik ook echt overal. We zullen er aan moeten wennen, want de komende week zal het zo blijven.
Plan: met onze gehuurde 4x4 mét rooftoptent een week lang de outback van het Northern Territory verkennen.
We starten bij de Coles (de Australische Appie) en laden de eski (koelbox) vol met ijs, eten en drinken.
Dan kan de trip beginnen en we rijden vol enthousiasme richting Kakadu National Park.
Steef heeft het al dagen over de krokodillen die hij gaat zien, dus het is een logische keus als we een stop maken bij de Adelaide River voor een Jumping Crocodile cruise.
"My name is Rodd, I'm you're crocodile guide for today".
Lang hoeven we niet te wachten, want binnen no time springen de crocs meters hoog het water uit om het varkensvlees van de stok te happen. De grootste is 5,5m lang en lelijk, joh! Maar zo'n babykrokodilletje van 20cm is toch best schattig. Alhoewel we van Rodd leren dat ze meteen nadat ze uit het ei zijn al weten hoe ze iemands vinger eraf moeten bijten.
Met de eerste foto's en filmpjes rijden we door naar Kakadu en vinden we een mooi plekje om onze tent uit te klappen.
Blij klimmen we een vertrouwd trapje omhoog om vervolgens lekker te kunnen slapen.
We maken kennis met de wetseason. Man, wat kan het hier regenen. We lunchen in de auto, maar al snel knapt het weer op en kunnen we aan onze hike beginnen. We doen het rustig aan, want met deze warmte en luchtvochtigheid is 3km wandelen echt een uitdaging.
Steef filmt de pannenkoekrotsen en de prachtige omgeving.
Op het punt waar de route een keuze geeft tussen wetseason links en dryseason rechts, besluiten we eigenwijs rechtsaf te gaan.
Deze route loopt terug naar de carpark via bush aan je linkerhand en de Adelaide River aan je rechterhand.
Steef loopt voorop en er bekruipt me een unheimlich gevoel. Niet geheel onterecht blijkt, als Steef naar de rivier wijst en zegt: kijk eens wat we daar hebben. Ik zie het niet, maar geloof hem meteen: de platte kop en bolle ogen van vriendje croc steken boven het water uit. In een fractie van een seconde hoor ik Rodd zeggen dat een krokodil 70 keer sneller reageert dan een mens en dat hij in een mum van tijd bij de waterkant is.
Instinctief reageren Steef en ik hetzelfde en we zetten het op een rennen!
Terug bij de auto aangekomen raken we niet uitgepraat over ons avontuur! Hier zijn we voor gekomen. Zoals Steef zegt, het spannendste wat hem op een reguliere dag op de zaak kan overkomen is een kop thee over z'n toetsenbord laten vallen.
De rest van de week nemen we de 'be crocwise' waarschuwingsborden zeer serieus en gaan alleen het water in als er duidelijk staat aangegeven dat het een 'designated swimming area' is.
We rijden via Edith Falls en Katherine Gorge door naar Litchfield National Park, waar we omringd worden door de schoonheid van de natuur. We maken meerdere kleine hikes en genieten van plungepools onder watervallen en andere paradijselijke plekjes.
Steef is tot mijn genoegen al gecharmeerd van Australië.
En dan te bedenken dat dit alleen nog maar het begin is...
PS: foto's volgen!

Anja

Wow geweldig om te lezen ik waan mij nu ook in de outback. Die Croc wow......zo snel .....wat gaaf ook met jullie gehuurde 4x4 mét rooftoptent rond te trekken. En zoals jullie schrijven dit is nog maar het begin. Wij waaien en regenen lekker weg in ons kikkerlandje . ik kijk weer uit naar jullie volgende avontuur

(schoon) papa

Leuk om jullie verhaal te lezen. Wow, kijk uit met al die wilde dieren daar. Hier is het echt herfst, regen en wind.
Sinterklaas gevierd in Sankt Thomas, was erg gezellig.
Kijk uit naar jullie volgend verhaal en foto's.
Groetjes