Eef & Steef Down Under

The Cookie-Can-Van

Onze volgende roadtrip start in Cairns. Maar omdat er geen directe vlucht is vanaf Darwin, vliegen we via Sydney. Mijn stad, heerlijk!

We genieten van de drukte, de mooie uitzichten op de Harbour Bridge en het Opera House en we pakken de Ferry naar Manly Beach voor een dagje strand.
Maar dan is het al gauw tijd om onze vrienden van Wicked in Cairns op te zoeken.
We zijn reuze benieuwd naar onze 'mini campervan'. Bij aankomst zien we een paar autootjes staan en hopen stiekem dat dát ze toch niet zijn.
Maar jawel.. we krijgen de sleutel van de Suzuki Alto, met dakkóffer dit keer, een korte uitleg over hoe we de auto omtoveren tot een hemelbed en off we go.
Steef moet even omschakelen, in zo'n kleine auto heeft hij nog nooit gereden, laat staan geslapen!
Hopende dat alles wel mee zal vallen, rijden we langs de K-Mart voor goedkope kussens en een dekbed, gooien we de (vergeten) eski weer vol met ijs en lekkers en rijden richting onze eerste bestemming: Cape Tribulation.
De rainforest op z'n mooist, pal aan het strand. Na wat korte wandelingen en de hoop op het spotten van een cassowary, zoeken we een camping op om onze mini campervan uit te proberen.
Na wat passen en meten, hebben we de Alto omgetoverd tot een bed. De héle Alto. Dat houdt in dat er geen ruimte meer is voor wat dan ook. Gelukkig liggen de backbacks in de dakkoffer en we besluiten de eski maar buiten te laten staan met nog wat flessen water.
's Avonds klimmen we vertwijfeld en ietwat onhandig in bed. Heet, het is heet. De ramen kunnen we niet echt open doen i.v.m. rainforest gespuis. Maar een klein kiertje is toch echt nodig om niet te stikken.
Dit is niks. Dit is hélemaal níííks.
De volgende ochtend kijken we elkaar gebroken aan: we kopen een tent!
We zoeken in de Lonely Planet een paar leuke bezienswaardigheden op en rijden door de highlands van Cairns richting het zuiden.
Via het Waterfall circuit belanden we na een goede tip in Etty Bay, waar we zeker Cassowaries zouden spotten.
En jawel, na 10 minuten komt er één uit de bush gelopen. Wat een groot dino-achtig beest! Hij snuffelt wat aan onze handdoeken, maar bij gebrek aan eten loopt hij verder.
We genieten van het prachtige baaitje, een heerlijke maaltijd en een nog betere nachtrust in ons tentje!
Onze trip gaat verder zuidwaarts, waar we Wallaman zien, zonder Falls (helaas een droge waterval), Jourama met Falls en regelmatig een hike maken.
In Mission Beach stoppen we om een tripje naar de Whitsunday's te boeken en rijden vervolgens door naar Townsville, waar we op de gok toch maar de Ferry pakken naar Magnetic Island, hopend dat er nog een plekje is in het hostel. Deze is er gelukkig en we besluiten vervolgens om een fiets te huren om meer van het eiland te zien.
Steef is iets minder blij met z'n steeds verder naar beneden zakkende zadel, maar fietst uiteraard de bergen op alsof het niks is. Ik, daarentegen, kom met grote moeite en een knalrode kop gelukkig ook aan in Horseshoe Bay, waar we gelijk de (warme) zee induiken om uhm.. af te koelen.
Ook al is de terugweg net zo pittig, het vastzetten van Steef z'n zadel en voorál het spotten van een koala in een boom langs de weg, maakt alles goed!
Dan is het tijd voor de Whitsunday's.
We stappen op in Airlie Beach voor drie dagen heerlijk zeilen, gezellige mensen, prachtige snorkelplekken in de Great Barrier Reef, goed eten en het mooiste strand: Whitehaven Beach.
Volop genieten!
Daarna spreken we met Deb af om langs Mackay te rijden. We worden met open armen ontvangen.
Elsie kijkt de eerste twee minuten wat verlegen, maar wanneer Steef haar de kerstliedjes-zingende-beer geeft, is er van verlegenheid geen sprake meer.
Ik vermaak me met kleine Jack, we zwemmen heerlijk in het zwembad in de achtertuin, koken gezellig samen, maken 's avonds kennis met Pete en genieten van een heerlijke nachtrust in een kingsize logeerbed.
Deb neemt ons de volgende dag mee op pad en we besluiten nog een nachtje te blijven.
We bedanken de Quinn's voor de gastvrijheid, gezelligheid en het top eten van Zambrero en rijden verder. Via een korte stop in Agnes Water/Town of 1770, komen we aan in Noosa.
Hier maken we kennis met Australia's peak season. De camping kost een godsvermogen en het plekje mag geen naam hebben. Hutje mutje, geen uitzicht en ons kleine doppie staat misplaatst tussen de immens grote tenten, campers en vouwwagens van de Ozzies. Maar ach..
We dachten dat we de eersten zouden zijn, als we de volgende ochtendom 5 uurde wekker horen gaan, maar de halve camping is al ontwaakt. Vroeg op, want we worden met een 4x4 bus opgehaald voor een dagje Fraser Island.
Een hobbelige rit brengt ons via een heuse strand snelweg bij Rainbow Beach. Heel bizar om gewoon met 100km per uur over het strand te rijden. In de duinen staan verkeersborden, maar er staan ook gewoon mensen te vissen.
Op het eiland rijden we de bush in, wat een nóg hobbeligere rit is. We maken een stop voor een leuke wandeling en rijden door naar Lake McKenzie. Na een heerlijke lunch en een ruige rit met de Ferry terug naar Noosa, waar we onderweg nog een dolfijn spotten!
Al vanaf Rockhampton heb ik m'n oog laten vallen op een jurkje van de Target. Helaas hadden ze 'm daar niet in m'n maat, wat er nu toe heeft geleid dat ik Steef naar elke Target die ook maar enigszins op de route ligt, laat rijden.
Na zo'n 22 Targets is Steef het echt wel zat, maar hij zegt niets. Nee, zonder een kwaad woord manoeuvreert hij de Alto door het drukke verkeer van Brisbane. In het hartje van het centrum zit de 23e Target en misschien hebben ze 'm daar wel.
Ja!
Euforisch!
Onderweg naar Byron Bay stoppen we bij de Glasshouse Moutains en Lamington National Park.
Kerst nadert en we weten nog steeds niet waar we deze gaan doorbrengen.
Steef is in één oogopslag verliefd op Byron Bay en we besluiten hier een chille kerst te vieren.
Voor die tijd rijden we nog een dagje naar Bald Rock en Girraween National Park. Hier slaat het weer om en hebben we last van regen, veel regen. In plaats van de geplande wandeling, rijden we naar een nabijgelegen dorp met gevaar voor eigen leven. De straten staan volledig blank, de brug is overstroomd en je ziet geen hand voor ogen.
De volgende ochtend is het gelukkig droog en we gaan al vroeg op pad om de bijzondere, kale rotsen te gaan bezichtigen.
Het pad loopt eerst via vele treden omhoog. Bij de berg aangekomen, is het de bedoeling dat je de witte streepjes de berg op volgt. Niks treden. Gewoon een gladde, kale bergwand die stijl, heel stijl omhoog loopt.
Zeer on-Australisch staan er nergens waarschuwingen, maar misschien hadden ze daar goed aan gedaan. We klimmen en klauteren, maar daar waar het nat is, is het spekglad. Niks om je goed aan vast te houden en het is onvermijdelijk om naar beneden te kijken en te denken, als ik hier uitglijd, lig ik beneden.
Gelukkig gaat het goed en het uitzicht is het meer dan waard! Wat een bijzonder landschap. En die Balancing Rock, bizar!
Voorzichtig klauteren we weer naar beneden, wat een avontuur!
Inmiddels vieren we een onvergetelijke kerst in Byron Bay en komt het einde van deze roadtrip langs de Eastcoast in onze Cookie-Can-Van in zicht. We kijken uit naar de Blue Mountains en New Year's Eve in Sydney en al het andere, nog onbekende, de komende maanden.
We wensen jullie alle goeds:

Anja

Wow geweldig wat een belevenissen en de foto's zijn prachtig.
Hele fijne dagen en een mooi oud en nieuw

Marry Rottier

Jullie maken al heel wat mee, We wensen jullie fijne kerstdagen in de warmte en de beste wensen voor 2016
en een goede reis met veel bijzondere ontdekkingen.
Groetjes

Ria en Hans

Heel fijne kerstdagen!
Wat een prachtige stranden en mooie natuur.
Genieten!

Alie

Wat een mooie foto's en wat een avontuur.
Wel bijzonder dat jullie die Cassowarie hebben gespot,
wat een prachtige beest.
Zo te lezen doen jullie heel leuke,mooie ervaringen op.
Eveline en Steef, geniet er van en ik wens jullie een mooie bijzondere jaarwisseling toe, en een goed 2016!

lieve groet,
Alie

Anke

Wow, zo te horen/zien is er genoeg te genieten. Ik wens jullie alle goeds voor 2016 en sowiezo nog veel plezier.
Ik zal wel werken :-)